Culture and Origins through Mutual Events in South Eastern Europe (COME&SEE)

C1930B108T01921800018/23.03.2021
Valoare: 891,599,93 lei/ 183.144 euro
Perioada de implementare: 2021-2022
Data finalizării: 23.11.2022
Asociația Grup de Acțiune Locală Lunca Joasă a Siretului a depus proiectul „Culture and Origins through Mutual Events in South Eastern Europe (COME&SEE)” pe sM 19.3B – Implementarea activităților de cooperare ale GAL-urilor selectate în cadrul apelului de selecție lansat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale Sesiunea 1/2019.
În urma procesului de evaluare și selecție, proiectul a fost declarat eligibil conform Raportului de Selecție nr. 235722/26.11.2020, iar în data de 01.02.2021, Asociația Grup de Acțiune Locală Lunca Joasă a Siretului a primit din partea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, CRFIR 8 București-Ilfov, notificarea beneficiarului pentru semnarea Contractului de finanțare aferent măsurii 19.3B.
Obiectivele specifice ale proiectului:
- Schimbul de bune practici și tehnici între partenerii de proiect în vederea îmbunătățirii perspectivelor pentru implementarea strategiei de dezvoltare locală;
- Intensificarea caracterului inovator al acțiunilor de dezvoltare locală;
- Creșterea competitivității teritoriilor prin: cultură, tradiții, artă și inovație digitală;
- Inițierea unor activități de turism creativ.
Proiectul de cooperare este format din 5 parteneri, și anume:
- GAL Lunca Joasă a Siretului – lider de proiect
- GAL Lider Bistrița Năsaud
- GAL Gotse Delchev – Garmen – Hadzhidimovo
- GAL Kavala Agency
- GAL Çameli
Primul pas în a avea un proiect de succes este crearea conceptului de turism creativ și evaluarea potențialului turistic creativ al partenerilor prin analiza tuturor elementelor care creează potențialul turistic: cultură locală, ceramică, pictură, dans, muzică, gastronomie și artă. Colectarea informațiilor s-a realizat prin studii de marketing, analize în teritoriu, iar dezvoltarea conceptului de turism creativ s-a realizat în cadrul unor workshop-uri comune (schimburi de know-how).
Al doilea pas este generarea unor produse care vor crește capacitatea teritoriilor, vor stimula și sprijini inovarea și dobândirea de mijloace comune de lucru și vor consolida parteneriatul, respectiv prin organizarea unor expoziții și festivaluri tradiționale/ateliere deschise/experiențe de degustare care vor include activități de turism creativ.
Ultimul pas este consolidarea capacității parteneriatului prin implementarea unei platforme/aplicații online comune și a unui album care va promova potențialul turismului creativ al partenerilor în contextul unei moșteniri balcanice comune.
ACTIVITĂȚILE PROIECTULUI
Activitatea 1 Managementul proiectului
Organizarea unor întâlniri de lucru cu toți partenerii implicați în proiect.
Activitatea 2: Organizarea unor Festivaluri/Ateliere deschise/Experiențe de degustare
Se vor organiza 4 Festivaluri/Ateliere deschise/Experiențe de degustare. În cadrul acestor festivaluri se vor desfășura activități de turism creativ în teritoriul fiecărui GAL partener în cadrul căruia vor fi promovate valorile culturale din zona Balcanilor și pot fi activități în domeniile: ceramică, pictură, dans, muzică, gastronomie.
În cadrul fiecărui eveniment Partenerii vor amenaja un stand propriu în care vor prezenta produse tradiționale specifice teritoriului propriu, dar și câte un punct gastronomic (mâncare și băutură tradițională) în cadrul cărora participanții vor putea degusta.
Rezultate:
- 1 Festival tradițional/Atelier deschis/Experiență de degustare cu o durată de cel puțin 2 zile organizat în teritoriul GAL Lunca Joasă a Siretului;
- 1 Festival tradițional/Atelier deschis/Experiență de degustare cu o durată de cel puțin 2 zile organizat în teritoriul GAL Gotse Delchev – Garmen – Hadzhidimovo;
- 1 Festival tradițional/Atelier deschis/Experiență de degustare cu o durată de cel puțin 2 zile organizat în teritoriul GAL Kavala Agency;
- 1 Festival tradițional/Atelier deschis/Experiență de degustare cu o durată de cel puțin 2 zile organizat în teritoriul GAL Cameli;
- 4 standuri proprii de promovare (câte unul pentru fiecare țară parteneră) organizate în cadrul Festivalurilor tradiționale/Atelierelor deschise/Experiențelor de degustare;
Activitatea 3 – Organizarea unor activități de turism creativ prin artă
Se vor organiza trei expoziții de artă tradițională în cadrul cărora ca reprezentativă pentru teritoriul GAL-urilor implicate.
În cadrul acestora vor fi expuse lucrări realizate de meșteri populari din GAL-urile partenere din domenii artistice diferite (ceramică, artă textilă, pictură, sculptură, etc.).
Rezultate:
- 1 Expoziție de artă tradițională organizată în România (teritoriul GAL Lider Bistrița Năsăud)
- 1 Expoziție de artă tradițională organizată în Bulgaria (teritoriul GAL Gotse Delchev – Garmen – Hadzhidimovo)
- 1 Expoziție de artă tradițională organizată în Grecia (teritoriul GAL Kavala Agency)
- câte o delegație din partea fiecărui partener prezentă la evenimentele comune.
Activitatea 4. Crearea si promovarea unui album comun
Va fi creat un album comun multilingvistic (engleză, română, greacă, bulgară, turcă) în care vor fi prezentate elemente de artă/cultură cu specific balcanic din teritoriul GAL-urilor partenere. Pe parcursul zbuciumatei istorii a sud-estului European s-a format o mentalitate cu numeroase trăsături comune.
Rezultate:
- 1 album de promovare creat prin implicarea tuturor partenerilor;
- 1 variantă tipărită și o variantă digitală a albumului;
- album promovat prin diferite mijloace (mass-media, online, distribuirea formatului tipărit la diferite evenimente, etc)
Activitatea 5. Dezvoltarea unei aplicații comune
Va fi dezvoltată o aplicație comună/software comun care va include experiență 3D pentru promovarea turismului creativ (festivaluri, expoziții, etc).
Are drept scop principal promovarea teritoriului GAL-urilor prin noțiunea de turism creativ. Această aplicație va putea fi prezentată la târguri de turism, în cadrul diferitelor evenimente pe tema dezvoltării rurale la care Partenerii participă, dar și în cadrul evenimentelor publice organizate în cadrul proiectului. Pentru crearea conceptului și a specificațiilor aplicației/software-ului GAL Kavala Agency va organiza un workshop în teritoriul său, cu o durată de 3 zile. Promovarea aplicației se va realiza prin mediul online, participarea la evenimentul internațional organizat în afara teritoriului partenerilor, la activitățile comune organizate de parteneri.
Rezultate:
- aplicație comună/software comun dezvoltată care va include experiență 3D și care va avea ca scop principal promovarea teritoriului GAL-urilor prin noțiunea de turism creativ;
- 1 workshop organizat în teritoriul GAL Kavala Agency pentru dezvoltarea aplicației
Activitatea 6. Participarea la un eveniment național și internațional în domeniul dezvoltării rurale
Partenerii vor identifica împreună un eveniment național si internațional în domeniul dezvoltării rurale, în Europa, în afara teritoriilor lor. Cel puțin 2 membri ai parteneriatului vor participa la aceste 2 evenimente cu scopul promovării proiectului, a rezultatelor obținute, dar și a conceptului de turism creativ dezvoltat de parteneri.
Activitatea 7. Organizarea unor workshopuri comune
Se vor organiza 3 workshopuri commune. În fiecare țară parteneră se va realiza câte un workshop, iar în cadrul acestora vor fi identificate și analizate punctele comune ale arealului balcanic prezentat de cei 5 parteneri. Fiecare workshop se va finaliza cu un articol ce va fi publicat pe website-urile și paginile de facebook ale partenerilor prin care va fi promovată moștenirea culturală comună, specifică zonei balcanice (obiceiuri, simboluri utilizate în decorarea obiectelor de vestimentație și în ceramică, etc).